Friday, June 23, 2023

Amalan Gaya Hidup Sihat

 Amalan Gaya hidup sihat merujuk kepada amalan yang meningkatkan tahap kesihatan dan meninggalkan amalan yang memudaratkan kesihatan.Amalan gaya hidup sihat ini merangkumi kompenan makanan seimbang , senaman , kebersihan diri dan persekitaran , rehat yang cukup dan berat badan yang seimbang.Usia semakin menginjak ini sangat lah digalakkan untuk mengamlkan amalan gaya hidup yang sihat ini agar kualiti hidup sentiasa terpelihara.Sebagai seorang muslim sudah tentu sangat gaya hidup sihat ini sangat mempengaruhi mutu kualiti ibadah seseorang muslim dan sis yakin dan percaya penganut agama lain jugak mesti mengalakkan juga amalan gaya hidup sihat ini. 


6 kompenan Amalan Gaya Hidup Sihat

1. Menjaga pemakanan yang seimbang



Pemakanan yang sihat ini sangat mempengaruhi akviti harian kita.Makanan seimbang ini merangkumi nutisi yang cukup mengikut kadar kemampuan tubuh badan seseorang.Badan manusia memerlukan nurtien seperti karbohidrat , lemak , vitamin , nutrien , protein , bahan galian yang mencukupi mengikut piawaian yang telah ditetapkan oleh piramid makanan.Kekurangan dan berlebihan kadar nutrien ini sangat mempengaruhi tahap kesihatan badan. Sekiranya berlebihan akan membawa kepada penyakit yang berbahay seperti diabetes , sakit jantung , tekanan darah tinggi ,  sakit buah pinggan dan sebagainya dan juga sebaliknya.

2. Melakukan senaman atau riadah

contoh senaman 

Mewajibkan diri sendiri lebih kurang 30 - 40  minit sehari untuk melakukan senaman atau aktiviti yang mengeluarkan peluh. Aktiviti riadah atau bersenam ini sangat memberi kesan yang baik kepada jantung terutamanya dan keseluruhan badan kita.Setiap orang mempunyai minat aktiviti senaman atau riada ini berbeza.Ada sesetangah orang suka mendaki , jogging , berbasikal , bermain badminton dan sebagainya.Antara kelebihan melakukan senaman atau beriada ialah meningkatkan kecergasan fizikal , Memperbaiki keseimbangan , koordinasi dan ketangkasan , mengawal tekanan darah dan mengurangkan risiko penyakit jantung dan diebetes serta mengekalkan berat badan ideal.

3.Jauhkan diri daripada tekanan hidup



Sihat mental ditakrifkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebagai keadaan seseorang individu boleh capai potensi diri, mampu hadapi tekanan biasa setiap hari, bekerja secara produktif dan menyumbang kepada masyarakat. Pekerja harus berada dalam keadaan mental baik untuk membolehkan mereka berfungsi lebih baik.Kesihatan mental ini adalah sangat mempengaruhi pencapaian sesebuah organisasi , produktiviti organisasi dan secara tidak langsung memberi kesan kepada ekonomi negara.Kesihatan emosi ini perlu dikawal agar ianya tidak merabak dan menjadi semakin teruk.Kesihatan mentak ini bukan sahaja untuk mereka yang berkerja sahaja malah surirumah juga perlu belajar mengawal emosi atau pelajari ilmu dan teknik mengawal emosi dengan stabil.


4.Menjaga kebersihan diri dan persekitaran


kebersihan persekitran

kebersihan diri

Kebersihan diri adalah mencerminkan keperibadian unggul seseorang individu.Sebagai seorang muslim juga sangat menitikberatkan hal-hal perkaitan kebersihan diri kerana berkait rapat dalam urusan ibadah seperti solat.Banyak kesan buruk sekiranya individu tersebut tidak menjaga kebersihan diri dan persekitaran amnya.Kebersihan jugak sangat berkait rapat dengan kesihatan mental.Ini kerana sekiranya kebersihan tidak dijaga akan timbul masalah kesihatan seperti penyakit HFMD yang sangat popular dikalangan kanak-kanak.




5.Menghindarkan diri daripada aktiviti yang negatif / gejala tidak bermoral

       

   

Elakan daripada aktiviti yang tidak berfaedah atau aktiviti yang negatif atau gejala yang tidak bermoral sebaliknya isi masa lapang dengan perkara yang boleh mendatangkan mafaat kepada diri sendiri dan orang sekeliling.Jauhkan diri daripada boleh merosakan diri sendiri.Antara gejala yang tidak elok perlu dijauhi seperti melepak hingga lewat malam , merokok , mengambil perkara yang terlarang dan sebagainya.


6.Pemeriksaan kesihatan


Saringa kesihatan ini bukan sahaja untuk golongan emas atau warga emas sahaja untuk buat pemeriksaan kesihatan ini tetapi semua peringkat usia boleh mewajibkan dan jadikan ia sebagai rutin.KKM mencadangkan pemeriksaan dua kali stahun atau enam bulan sekali bagi memastikan tahap kesihatan ketika berada ditahap yang baik.

Mengapa pentingnya perlu membuat pemeriksaan secara berkala?

1. Mengesan tanda -tanda awal sebelum anda mengalami sebarang gejala fizikal

2. Membolehkan rawatan berkesan di peringkat awal

3. Membantu menjimatkan lebih banyak kos dan masa dalam masa pencegahan dilakukan

4. membantu memberi ketenangan fikiran semasa meneruskan pemantauan berkala


Kebiasaanya permulaan atau basic pemeriksaan kesihatan ini seperti ujian darah , ujian air kencing , pengukuran tekanan darah , BMI , pemeriksaan fizikal dan banyak lagi.Saringan kesihatan ini berdasarkan jantina , umur dan keadaan kesihatan

Umur &Jantina

Untuk wanita: 

  • Di bawah 40 tahun: Pemeriksaan payudara, pemeriksaan pelvis, ultrasound perut, dan pap smear
  • 40-60 tahun: Mamogram, pemeriksaan ovari, ujian darah ghaib tahi, ultrabunyi perut, dan ujian ketumpatan tulang
  • Berusia lebih 60 tahun: Ujian ketumpatan tulang, penggalak herpes, vaksin pneumonia, Faktor Rheumatoid

Untuk lelaki: 

  • Di bawah 40 tahun: Peperiksaan testis, ultrasound abdomen
  • 40-60 tahun: Peperiksaan testis, ultrabunyi abdomen, pemeriksaan prostat, ujian ketumpatan tulang
  • Berusia lebih 60 tahun: Pemeriksaan prostat, ujian ketumpatan tulang, penggalak herpes, vaksin pneumonia, Faktor Rheumatoid

Bagi wanita dan lelaki di semua peringkat umur: 

  • Ujian Air Kencing (FEME)
  • X-ray dada
  • Pemeriksaan kolesterol
  • Elektrokardiogram (ECG)
  • Ujian Fungsi Pulmonari (PFT)

Keadaan kesihatan

  • Keadaan jantung: Tekanan darah, glukosa darah, tahap kolesterol, pemeriksaan AAA
  • Tombak paru-paru: Pemeriksaan kanser paru-paru CT
  • Keabnormalan otak: Imbasan MRA atau MRI otak
  • Keabnormalan kolon: Kolonoskopi
  • Untuk diabetes: Ujian glukosa plasma puasa (FPG) atau ujian hemoglobin A1C 
  • Lain-lain: Ujian tekanan, Pemeriksaan Hepatitis B, pemeriksaan tiroid, pemeriksaan autoimun


Selain itu, kalian juga boleh mengamalkan makanan tambahan  atau dikenali sebagai suplimen. Pengambilan makanan tambahan juga membantu badan mendapatkan nutrien yang lengkap.Salah satu suplimen yang sis rekemen untuk kalian ialah B-complex .










Testimoni B-Complex







untuk info lebih detail bolh terus direct wasup dengan sis seperti dibawah

wanzuewanmohd
0139786717
trusted seller
sekitar pahang dan seluruh malaysia


No comments:

Post a Comment

kepentingan vitamin c shaklee

SUSTAINED RELEASED VITAMIN C PLUS SHAKLEE Vitamin C sangat penting untuk keseluruhan perkembangan dan pemulihan sel- sel badan kita.Vitamin ...